Kompetenssien määrittäminen – miten tiedetään, mitä tulisi tietää?

Hankkeen asiantuntijat seisovat lavalla työpajan aikana. Takana esitys Vastuullisen maztkailun portaat -koulutusmallin kehittämisestä. Kuva hankkeen työpajasta, Ähtäri 21.3.2019. Lähde: Hankkeen Facebook -sivu.

Vastuullisen matkailun portaat -hankkeen alkaessa ensimmäinen askel oli tehdä kartoitus siitä, mitä matkailualalla tiedetään vastuullisuudesta ja mitä koulutuksen tulisi tarjota. Oulun yliopiston tiimin osalta alkukartoitus toteutettiin vuonna 2019 työpajojen ja kyselyn avulla, jonka kautta tavoitimme 197 hyvin erilaista matkailutoimijaa ympäri Suomen. Lapin yliopiston tiimi puolestaan tarkasteli matkailualan opetuksen vastuullisuuskäsityksiä ja opiskelun antamia valmiuksia. Selvittämällä vastuullisuustiedon luonnetta ja sen tarpeita, pystyimme muodostamaan kuvan koulutukseen sisältyvistä kompetensseista. Kompetenssien avulla kuvattiin, millaista vastuullisuusosaamista vastuullisen matkailun edistäminen vaatii tuekseen.

Continue reading Kompetenssien määrittäminen – miten tiedetään, mitä tulisi tietää?