Kurssikategoria: Matkailun sosiaalinen ja kulttuurinen vastuullisuus

• Matkailun vaikutukset paikallisyhteisössä

Kaksi matkailutoimijaa istuu laatikoiden päällä ja keskustelee. Takana näkyy kaupunki. Kuvan kehys on keltainen.

Oletko miettinyt mitä on liikamatkailu tai minne on ok matkustaa? Millaisia sosiaalisia ja kulttuurisia vaikutuksia matkailulla on? Ja mitä sinä voit tehdä vastuullisen matkailun hyväksi?Matkailulla on aina vaikutuksia paikallisyhteisöön, niin myönteisiä kuin kielteisiä. Matkailun sosiaalinen ja kulttuurinen vastuullisuus huomioi erityisesti paikallisyhteisön hyvinvoinnin ja oikeudet, sekä erilaiset matkailijat tasavertaisesti. Opintojakson jälkeen tiedät matkailualan vaikutukset paikalliseen kulttuuriin ja väestöön. Tunnistat yksittäisen matkailijan vaikutusmahdollisuudet vastuullisen matkailun edistämisessä, ja osaat soveltaa ohjeita myös itse työssäsi. Lähde matkalle kohti sosiaalista ja kulttuurista vastuullisuutta!

• Sosiokulttuurisen vastuullisuuden huomiointi matkailuyrityksessä

Kaksi matkailutoimijaa istuu laatikoiden päällä ja keskustelee. Takana näkyy kaupunki. Kuvan kehys on oranssi.

Samalla tavalla kuin yrityksissä voidaan kiinnittää huomiota vaikkapa energian säästämiseen tai kierrättämiseen ekologisen vastuullisuuden edistämiseksi, yritykset voivat omalla toiminnallaan edistää myös matkailun sosiaalista ja kulttuurista vastuullisuutta. Tällä kurssilla opit, miten edistää matkailu sosiaalista ja kulttuurista vastuullisuutta matkailuyrityksen toiminnassa. Asiaa lähestytään yrittäjän tai esimiehen näkökulmasta. Opintojaksolla pääset tutustumaan teksteihin, podcasteihin ja videoihin, jotka käsittelevät sosiokulttuuriseen vastuullisuuteen liittyviä aiheita. Näihin materiaaleihin pohjautuvat tehtävät auttavat sinua pääsemään sisään aiheeseen. Jos sinulla on jo valmiiksi osaamista matkailusta tai sosiokulttuurisesta vastuullisuudesta liittyen, pääset hyödyntämään sitä kurssilla. Samoin opintojakso auttaa sinua edistämään vastuullisuutta omassa työssäsi. Tervetuloa mukaan!

• Sosiaalisesti ja kulttuurisesti vastuullisen matkailualueen kehittäminen

Kaksi matkailutoimijaa istuu laatikoiden päällä ja keskustelee. Takana näkyy kaupunki. Kuvan kehys on violetti.

Samalla tavalla kuin keskitytään vähentämään matkailun hiilijalanjälkeä tai ympäristön kulumista, on keskeistä myös edistää matkailun sosiaalista ja kulttuurista vastuullisuutta. Vaikka matkakohteet ovat matkailun paikkoja, ne ovat myös kotipaikkoja alueen asukkaille. Tällä kurssilla tavoitteena on siis oppia, miten matkailun sosiaalista ja kulttuurista vastuullisuutta voidaan edistää matkailualueen kehittämisessä ja suunnittelussa. Asiaa lähestytään esimerkiksi matkailukehittäjän, alueorganisaation tai kunnan toimijan näkökulmasta. Opintojakso auttaa siis sinua edistämään sosiokulttuurista vastuullisuutta omassa työssäsi. Kurssilla tutustut aihetta käsitteleviin teksteihin, podcasteihin ja videoihin. Näihin materiaaleihin pohjautuvat tehtävät auttavat pääsemään sisään aiheeseen. Jos sinulla on jo valmiiksi osaamista matkailusta tai sosiokulttuurisesta vastuullisuudesta, pääset hyödyntämään sitä kurssilla! Tervetuloa kurssille!