Muutoksia Vastuullisen matkailun portaat -koulutuskokonaisuuteen

Vastuullisen Matkailun Portaat logo.

Vastuullisen matkailun portaat -koulutuskokonaisuus lanseerattiin 1.6.2021 ja reilun kahden vuoden ajan se on palvellut satoja oppijoita. Ketterän ja innovatiivisen digitaalisen täydennyskoulutuksen ylläpito on kuitenkin aiheuttanut koulutuksen järjestäjille taloudellisia vaikeuksia ja konsortiomme on kutistunut. Tämän myötä jouduttiin luopumaan alustan joistakin toiminnallisuuksista ja miettimään koulutustarjontaa uudelleen.

Continue reading Muutoksia Vastuullisen matkailun portaat -koulutuskokonaisuuteen

Matkamessut 2023: Mitä on muuttunut kolmessa vuodessa? – osa 2

Visit Jyväskylä Region - kyltti messuosastolla.

Kaksiosaisessa kirjoituksessani tarkastelen kolmen taukovuoden jälkeen toteutuneita Matkamessuja muutaman, matkailualan ammattilaisen roolista käsin seuraamani, aiheen näkökulmasta. Ensimmäisessä osassa jaoin vaikutelmia käynnistäni siitä näkökulmasta, miten matkailun kestävyys oli mukana ja näkyvillä tapahtumassa. Tässä osassa kerron mm. matkailun ja teknologian yhteydestä, matkailun vaihtoehtoisten muotojen noususta, messujen ohjelmasta ja destinaatioiden edustuksesta.

Continue reading Matkamessut 2023: Mitä on muuttunut kolmessa vuodessa? – osa 2

Matkamessut 2023: Mitä on muuttunut kolmessa vuodessa? – osa 1

Messuosastoja ja messukävijöitä.

Helsingin Matkamessut ovat Pohjois-Euroopan suurin matkailualan ammattitapahtuma (Matkamessut alan ammattilaisille 2023). Niiden edellisestä toteutuksesta oli kulunut tasan kolme vuotta, kun vihdoin saatiin uudelleen tavata vanhojen ja uusien kollegoiden kesken pandemian jälkeen tammikuisessa Helsingissä. Tapahtumaan oli ladattu paljon uuden, muuttuneen ja paremman matkailumaailman peilaamisesta. Tässä kaksiosaisessa kirjoituksessa tarkastelen messujen toteutusta muutaman aiheen kautta, joita itse seuraan matkailun ammattilaisena.

Continue reading Matkamessut 2023: Mitä on muuttunut kolmessa vuodessa? – osa 1

Vapaaehtoismatkailuun sovellettava lainsäädäntö

Vapaaehtoismatkailu on Suomessa vähän tunnettu matkailumuoto, mutta sen potentiaali vastuullisuuden kannalta on maailmalla jo tunnistettu.

Value-hanke tutkii, onko vapaaehtoismatkailulla potentiaalia Keski-Suomessa. Yksi hankkeen keskeisistä tehtävistä on selvittää, onko tämän matkailumuodon edessä lainsäädännön osalta esteitä, jotka saattavat hidastaa sen kehitystä tai ehkäistä sen kokonaan. Continue reading Vapaaehtoismatkailuun sovellettava lainsäädäntö

Porrasmallin rakenne vaiheittain selitettynä

Porrasmallin logo ja teksti "uudenlainen digitaalinen täydennyskoultusmalli".

Todennäköisesti Vastuullisen matkailun portaat -hankkeen näkyvin tulos on saman niminen digitaalinen koulutuskokonaisuus. Mainitsemisen arvoista on kuitenkin se, että Vastuullisen matkailun portaat -koulutus on vain yksi esimerkki Porrasmallin konseptin soveltamisesta. Continue reading Porrasmallin rakenne vaiheittain selitettynä

Posted on Leave a comment

Kestävän kehityksen tavoitteiden, Sustainable Travel Finland -ohjelman sekä Vastuullisen matkailun portaat -koulutuksen logot. Kuvassa näkyy, että Vastuullisen matkailun portaat -koulutus liittyy kestävän kehityksen tavoitteisiin ja Sustainable Travel Finland -ohjelmaan.

Kun Vastuullisen matkailun portaat -koulutusta kehitettiin viiden korkeakoulun asiantuntijaryhmässä, haluttiin ottaa huomioon mahdollisimman paljon sidosryhmiä ja niiden tarpeita. Suunnittelutyö oli huolellista ja määrätietoista. Tavoitteena oli tarjota koulutus, joka palvelee hyvin sekä Suomen valtakunnallisessa että globaalissakin kontekstissa. Continue reading Vastuullisen matkailun portaat -koulutus edistää Agenda2030-tavoitteita ja Sustainable Travel Finland -ohjelmaa

Posted on Leave a comment

Kuva koulutuksen tasorakenteesta 3D:nä.

Huom. Blogikirjoitus sisältää videokeskustelun.

Puhutaan vastuullisesta matkailusta tai mistä tahansa muusta toimialasta, täydennyskoulutuksen oppijat ovat erittäin heterogeeninen ryhmä. He ovat aikuisia, jotka eroavat toisistaan koulutuksellaan ja muulla taustallaan ja ovat eri elämäntilanteissa ja työelämän vaiheissa ja asemissa. Tämän vuoksi heidän osaamisensakin on eritasoista. Täydennyskoulutuksen rakentaminen, joka sopii heille kaikille, on erittäin vaikea asiantuntijatehtävä. Jos siihen lisätään vielä digitaalisuus, se voi osittain auttaa, mutta osittain edelleen vaikeuttaa suunnitteluprosessia. Continue reading Täydennyskoulutuksella yhtenäistetään ydinosaaminen ja luodaan yksilölliset opintopolut

Posted on Leave a comment

Vastuullisen matkailun portaat projektiryhmä lanseerauswebinaarissa. Kuva: Rositsa Röntysen arkisto.

Nykypäivänä vastuullisuus on pop! Käsitettä käytetään kaiken tasoisissa yhteiskunnan foorumeissa – akatemiasta mediaan ja kahvipöytäkeskusteluihin – joskus oikein, monesti väärin. Jokainen väittää olevansa asiantuntija. Mutta mitä tapahtuu, jos saadaan Suomen kovimmat (matkailun) vastuullisuuden asiantuntijat yhteen? Vastaus kuuluu: Vastuullisen matkailun portaat.

Continue reading Viisi tapaa, joilla vastuullisuutta edistettiin Vastuullisen matkailun portaat -hankkeessa